Vad är Långben för djur?

Här hemma pratar vi Disney just nu och om vilka djur de olika figurerna är.

Vi vet att Kalle Anka är en Anka


Vi vet att Musse Pigg är en Mus


MEN - Vad är Långben för djur?
Enligt Emilia:
"Mamma, det är en spindel...för det finns spindlar som heter långben och som har långa ben och det har ju Långben". 
"Är inte han en ko", säger jag.
"En ko - en KO?!" säger Matilda och vi skrattar högt alla tre.

Så jag har surfat runt på nätet och letat. På Disneys sida står det bara om Långbens egenskaper, vilka han är vän- eller släkt med och vilka yrken han haft.
Inte någonstan vad han är för djur.

Så äntligen fann jag det - och svaret är: HUND en fabelhund, som kan prata. Så nu vet ni det om ni undrat :)

Och då går mina tankar vidare till Pluto som också är en hund. Varför gav dom inte honom någon röst?
Han är hund hund...moahahaaa.
Hittade också vad Långben (även kallad Janne Långben på svenska) heter på andra språk, här kommer ett par:

Norska:    Langbein (Så klart)
Danska:   Fedtmule    (Stor mule?)
Finska:      Hessu Hopo (Hoppetosse?)
Engelska:   Goofy (japp, det visste jag)
Tyska:        Goofy (jaha..det visste jag däremot inte)
Franska:      Dingo Goufy (oj...ding ding värld?)
Italienska:    Pippo (ja, än så länge har han inte förökat sig)
Portugisiska: Pateta (kan hålla med...lite patetisk är han ibland)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0