Huvudvärk och mandelförstoring...

Det är verkligen inte roligt att, innan man ens hunnit öppna ögonen, konstatera att man får stiga upp med bultande huvudvärk. Det är högra sidan, typ från nacken och ända upp till pannan som sticker till och gör ont. Tog två Alvedon vid ca 08.36 på förmiddagen... Fick en akuttid hos Marie för punktmassage i nacken, tog ytterligare värktabletter men ack...fortfarande ont...och nu är klockan nästan halv fem.

Men jag tror huvudbryt om vi ska låta operera bort Matildas mandlar eller inte påverkat mig.
Vid kontrollen för ca 1½ år sedan var hennes mandlar väldigt stora. Nu har den högra mandeln blivit normalstor medans den vänstra blivit gigantisk. Vi vill kolla upp detta så att det inte är orsaken till att hennes tal påverkas.
Logopeden har sagt att hennes betoningar är normala för ett barn i hennes ålder. Att det är sånt som rättas till tids nog.

Läkarna frågar: Har hon haft många halsinfektioner? Snarkar hon? Han hon svårt att svälja när hon äter?
Våra svar: Nej, på alla frågor.
Så egentligen behövs inte en operation men som sagt, det är hennes tal vi tänker på.

Och dessa MANDLAR. Vad har man dom för egentligen. Det är så paradoxalt.
Läkarna frågar om extra många halsinfektioner, för det kan man få när man har mandlar.
Sen när vi frågat vad man har mandlarna till så svarar läkarna - De skyddar från halsinfektioner?! VA! Så hur ska de ha det egentligen? Är Mandlar bra att ha eller inte bra att ha. Skydd eller inte skydd?

Känner mig så kluven. En operation är alltid en operation och kan man undvika det så är ju det det bästa men jag vill samtidigt inte att hon far illa och blir retad av andra barn för hennes tal. 

Har ni några erfarenheter om mandlar? Bra som dåliga?

Har lagt ut lite till bilder från kräftskivan under "Dagen efter..." :-)


Kommentarer
Postat av: Åsa

Hej Alina!



Hela min familj har opererat bort halsmandlarna när vi var små och det är något av det bästa vi har gjort. Ingen halsfluss sedan dess med svårigheter att svälja i veckor.

Dock när man blir förkyld är det lättare att det går ner och sätter sig i luftrören (tror jag) för både jag och min syster får alltid hosta i samband med förkylningar.



2010-09-07 @ 17:48:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0