Jag kan inte SOVA

Vilket jag verkligen skulle behöva. Jag är trött men jag är oerhört rastlös samtidigt.
Jag var just ute och blåste ut ljuset i den fina pumpan som står på vår verandra och när jag blickade upp mot himlen så - SÅKLART! - det är fullmåne!




Enl en artikel jag hittade i SvD: 5 jan 2007

Fullmånens påverkan på människor har i alla tider varit föremål för myter och spekulationer.

I en rapport som publicerades i "journal of sleep research" bekräftar Schweiziska forskare att månen har betydelse över vår sömn och faktiskt framkallar något som skulle kunna tolkas som ett varulvsliknande beteende. (och jag som är född i Draculas land - ni kan ju föreställa er...hihi...)

I genomsnitt sover man 20 minuter kortare vid fullmåne än vid nymåne. Dessutom kan mornarna kännas tyngre, och man kan bli på sämre humör än vanligt.

Men den svenske sömnforskaren Arne Lowden är skeptisk.

- Det har med psykologiska aspekter att göra snarare än fysiologiska. Vet man om att det är fullmåne och tror att man sover sämre då, då kommer man också sova sämre, säger han.
(jamen det tro fanken! - är det inte så med allt man tror på?)

- Människan är också expert på att koppla ihop två saker som inte har med varandra att göra. Vaknar man på natten och ser att det är fullmåne så har människan en tendens att se ett sammanhang som kanske inte finns.
(jag vaknar inte, jag sover bara extra oroligt)


Arne Lowden menar att myterna kring fullmånen är en större bov i sammanhanget än själva månen.

- Personer som till exempel har borderline eller är extra känsliga i sitt emotionella liv kan påverkas av fullmånen på grund av att den är så mytomspunnen. Till exempel är besöksfrekvensen på psykiatriska akutmottagningar högre vid fullmåne, säger han. 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Men ärligt talat, statistiskt sett, enligt en annan artikel jag hittade på nätet, så är det inte bara inbillning och skrock. Det är ju inte för inte det finns ett ord som heter MÅNGALEN?! Enligt statistik så begås det fler brott och självmord just vid fullmåne.

Ja ja...vad ska man säga. Emotionell? Jajemen - det har jag väl alltid varit. Och för er som har liknande bekymmer som mig när det gäller fullmånen och dess påverkan så kan jag tala om att nästa datum för fullmåne är:

21 november
21 december

Draculina slipar sina hörntänder - moaaahaaahaaaa - och tvingar sig upp till övervåningen nu!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0