Alinas tips

Igårkväll tog jag fram högen med utrivna blad från olika Allers-tidningar som jag under en längre tid samlat på hög.
Jag har vid olika tillfällen fått gamla Allers från min kära svärmor och syftet med min hög är att göra aktivitetsböcker till mina barn.

Självklart tar det tid men samtidigt är det en perfekt stund för terapi. När man sitter och klipper och klistrar så blir det inte mycket övrig tid för tänkande och man varvar ner på ett skönt sätt.
Jag har nu samlat barnkorsord, knep och knåpförslag, klurigeheter, finn fem fel och tips till barnen hur man ritar olika figurer.
Ibland så kommer barnen och frågar: Mamma, jag har inget att göra! Och den frågan är ganska inerverande. Deras rum är fyllda med leksaker, de har var sitt Nintendo DS, filmer att se på, pyssellådor och annat onödigt överflödigt. Men ändå så kommer den där frågan titt som tätt.
Ibland brukar jag ge förslag på vad de kan göra men ibland ryter jag till och påpekar att: "När jag var liten minsann så hade vi inte lika mycket leksaker som ni har och då använde vi fantasin! Hitta på nåt för guds skull!"
Fantasin till att leka eller göra saker är både Emilia och Matilda duktiga på men ibland behövs lite hjälp på traven och nu har jag gjort en perfekt samling inför "Krisiga kommer-inte-på-vad-man-ska-göra stunder" :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0