Vårtrött?




Lider du av Vårtrötthet? Experternas tips gör dig piggare!

Så botar du din vårtrötthet enligt experterna:

Lägg dig tidigt. Lägger du dig sent missar du den djupaste och mest läkande sömnen mellan kl 22 och 24. Det i sin tur gör troligen att du missar flera ljusa timmar nästa dag.
Varför just 22-24 undrar jag då. Beror inte det på hur dags jag lägger mig och timmarna efter det som blir djupsömn då?

Klä dig ljust. Ljuset omkring dig reflekteras bättre om du väljer ljusa kläder.
Jajemen, idag har jag haft en vit fladdrig blus på mig - men jag har då inte märkt någon skillnad.

Var utomhus. Spendera så mycket tid som möjligt i dagsljus. Det är överlägset all konstgjord belysning även när det är mulet.
Ok..., så med andra ord, jag borde ta en promenad mitt på dagen. Lunchen - då jag äter läääänge för att få en välbehövlig paus. Jag vet! Den tiden mellan bilen-jobbet-hemmet-skola och dagis blir inte många minuter.

Välj rätt utemiljö. Ljusa ytor reflekterar solljuset bättre än mörka, varför en sandstrand är att föredra framför asfalt.
Då har man valt helt fel ställe att bo på med andra ord. Men klart - byggarbetsplatser....Evedal...Strandbjörket - få ta en tur dit i helgen.

Ta vintersemester. En vecka utomhus i snön eller vid öppet hav kan göra underverk.
Japp, det vet jag. Finns dock ett problem. Pengar och semesterdagar som jag vill spara till sommaren.

Träna
Får du igång kroppen känner du dig både piggare och fräschare och har en anledning att gå ut. Enligt en norsk avhandling minskar stresshormonerna.
O M G! Alla tjatar om träning. Ja, ja..."jag ska bara" som Alfons brukar säga.

Välj rätt innemiljö. Även om hemmet aldrig kan konkurrera med ljuset ute hjälper en ljus inredning att reflektera det ljus som finns. Undvik mörka mattor och ljustäta gardiner.
Jag undrade just när innemiljön skulle tas upp. Räknas vita kuddar på en svart soffa? Hm...vita väggar?

Fönsterplats. Ju längre tid du spenderar nära fönstren desto mer ljus kan du tillgodogöra dig. Byter du bostad – tänk på hur många och stora fönstren är.
Jajemen, där blev det fullträff. Fönster överallt både hemma och på jobbet.

Drick mycket. Många dricker sämre under vinterhalvåret och det vi dricker är ofta fel. Kaffe och te driver till exempel ut den lilla vätska vi fått i oss. Minst 2,5 liter per dag behövs för att slippa bli slö, trött och få huvudvärk.
Jag dricker så jag får ont i magen och jag har inte tid med att springa på toa hela tiden!

Massera örsnibbarna. Ett uråldrigt japanskt knep är att massera örats kanter mellan tummen och pekfingret för att höja energinivån både psykiskt och fysiskt i kroppen.
Jag har testat det. Resultat - illröda örsnibbar som fick folk att skratta vid fikat.

Enligt ovanstående så är det inte så konstigt att jag är VÅRTRÖTT. Idag känner jag mig som en vandrande Zombie. Eller vadå idag? Det har jag ju gjort i över två veckor nu. Jag är så trött att jag sluddrar ibland. Gäspningarna knakar i käkarna. AJ!

Det stod mer i artikeln jag läste om Vårtrötthet. Bland annat om vitaminer. Så imorgon får det nog bli en tripp till någon hälsokostaffär för att skaffa mig C-vitaminer. Men nu står annat på programmet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0