Bokreatips - barnböcker

Äntligen dags för bokrean. Jag ger er tips på härliga barnböcker, och finns de inte på bokrean rekommenderar jag er dom varmt ändå:) Nedanstående böcker är klara favoriter i mina barns bokhyllor.
De första fyra böckerna passar bäst till åldrarna 3-7 år.

Gustav älskar glass men det finns ett problem: tanten i glasskiosken ger honom alltid så lite glass och han måste komma på något sätt på att beveka den snåla glasstanten.


BU och BÄ-böckerna är roliga och handlar om två små lamm som alltid hamnar i trassliga situationer, de handlar även om vänskap och att man alltid reder sig på slutet oavsett vad som händer.


Boken handlar om en bonde och hans frus kamp om att få räven till att sluta ta deras hönor. Riktigt kul bok och barnen älskar då man viskar fram "Tass, tass tass, smyg, smyg, smyg...och så tjoff  (med högre röst) - så tog han en höna till".


En av mina favoriter! Boken är skriven på rim men låt er inte avskräckas. Den är riktigt bra skriven och historien och bilderna är underbara. Vi brukar leka en lek samtidigt som vi läser den. Efter varje sida så säger jag: Ser du t ex den gröna hinken? och Emilia eller Matilda får leta fram den och ropar: DÄR, när de hittar den.
"Det var en gång en pappa som var ganska tjock och rund.
Han hade fru och fyra barn och bil och hund.
Hans fru var flink och snäll men han var bara lat,
Det enda han var bra på var att äta mat...."
Följ med på familjens resa till att hjälpa pappan att bli av med stolen som fastnar på hans bak;)

Och nu för de lite större barnen - 7-12 år

Drak-Ola älskar sitt liv och han bor på Vampyrön och får äta världens godaste mat: blodtårta och snigelblodsburgare (men inte människoblod förståd!)
Han gillar att leka med kusin Snor och de två hittar på bus och hamnar i konstigheter.
Det är en kul och tokig bok och jag hör Emilia skratta ibland då hon läser den.


En gammal favorit som är tillbaka igen. Jag läste FEM-böckerna när jag var litenoch nu läser vi dem igen. De fyra kusinerna och deras hund Tim löser gåtor och letar efter skatter. Varje bok är ett riktigt spännande äventyr.


Självklart måste jag rekommendera Hotell Gyllene knOrren böckerna. De är så kul! och var även 2010 års julkalender. Familjen som äger hotellet hamnar i konstigheter och humorn är härlig.
Ikväll ska jag och flickorna se filmen som har premiär på bio. Spännande!


Givetvis så har vi en massa Lasse-Maja böcker hemma. Fyndigt skrivna och barnen Lasse och Maja löser fall efter fall. Bra böcker som är lätta att läsa.

Pust - det var åtta barnböcker det. Jag kommer att plocka fram en del "vuxenböcker" också. Det kommer.
Ha nu en härlig dag - solen lyser i Växjö, det är bitande kallt men det är Bokrea och Sportlov och det är precis så det ska vara:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0